Kornél

Barbara

Als we ongestoord willen doorwerken maar onze huisgenoten op onze zenuwen werken, dan vluchten we naar Kornél. Dat is de koffiebar van Liesje Foblets. Aan de ene kant van het pand is een koffiebar, en aan de andere een coworking-ruimte met een paar bureautjes en een grote tafel. Hier is het stil, zijn er stopcontacten voor je laptop en een grote krijtmuur om je geniale invallen op te noteren.

En alsof Kornél nog niet multifunctioneel genoeg is, komen wij er sinds kort ook naar toe om onze voorraad chocolade in te slaan. Dat ging zo. De ongekroonde chocoladekoningin Sara ging bij Liesje op bezoek. En ze kwam op het juiste moment. Want Liesje was al een tijdje op zoek naar chocolade die gemaakt wordt op een manier waar ze kan achter staan. De hoge eisen die ze aan haar koffiebonen stelt, wilt ze ook aan chocolade kunnen stellen.

Liesje en Sara raakten aan de praat en vonden veel parallellen tussen koffie en cacao, zowel in smaak, herkomst als in problematiek. Net zoals specialty coffee is specialty cacao een kwalitatief hoogstaand product. De cacaobonen worden niet in bulk aangekocht maar direct bij de boer of een coöperatieve, zodat de herkomst gekend is. De directe handel elimineert onnodige tussenpersonen en zorgt ervoor dat de boer meer geld krijgt voor zijn product. De aankoper doet hier ook zijn voordeel mee, hij kan rechtstreeks met de boer communiceren over zijn voorkeuren en zijn kwaliteitseisen.

Deze methode van direct trade zorgt ook voor meer verscheidenheid in de smaak van chocolade. Aangezien de bonen per origine apart blijven, hebben ze ook een specifieke smaak, beïnvloed door de variëteit van de cacaoplant en de terroir van het gebied. Net zoals je niet alle druiven van Frankrijk op één hoop gooit en er ‘Franse wijn’ van maakt, is het ook zonde om alle cacaobonen uit alle verschillende streken en verschillende soorten te mengen om er dan éénheidschocolade van te maken.

Sara liet Liesje verschillende chocolades proeven, maar pas op het einde van hun gesprek durfde Liesje opbiechten dat ze eigenlijk geen chocolade lust. Bleek dat ook Sara geen koffie dronk, dus ze stonden quitte. Maar wat telt is dat Liesje een aantal chocolademerken op het spoor kwam die superieure chocolade maken, met aandacht voor ecologie en eerlijke handel. Ze zocht zich een verdeler en koos 3 merken uit het aanbod: Pacari, Grenada & Original Beans.

Sinds dan gaan wij er nooit meer buiten zonder een paar repen mee te grissen. Maar daarmee zijn we nog niet voldaan, want in maart tonen we in Kornél de documentaire Nothing like Chocolate. Kruis 13 maart alvast aan in je agenda, meer info volgt!