expo KRACHTVOER
Tijdens KRACHTVOER worden de kelders van DE Studio ingepalmd door appetijtelijke creaties en projecten die hedendaagse voedingskwesties op een verrassende manier belichten.
o
BREEK JE HOOFD OVER SCHAARSTE EN OVERVLOED:
Op onze markt vind je tussen al het lekkers en moois twee onverwachte kraampjes. We kwamen ze op het spoor via het Hasseltste huis voor actuele kunst Z33. Zij cureerden voorbije zomer de expo Designing Scarcity in Rotterdam en verzamelden projecten die aantonen hoe schaarste kan inspireren tot creativiteit en innovatie.

De Brits-Chinese Lisa Ma nodigt je uit om na te denken over het lot van de invasieve ganzen in Gent. En de Franse Fiona Dumesnildot showt een simpele chocoladetruc die meer in zijn mars heeft dan je zou denken. Blijf even staan en laat deze dames je hersens kraken!
o
SCHAAF JE BEELD VAN DE VOEDINGSINDUSTRIE BIJ:
Het Rijksmuseum in Amsterdam vroeg fotograaf Henk Wildschut om een werk te maken over eten. Hiervoor reisde hij twee jaar lang met zijn fototoestel langs de plekken waar ons eten gemaakt wordt. Hij begon aan zijn opdracht met een stevige dosis scepsis ten opzichte van industriële voedselproductie en met een romantisch beeld van kleinschalige en organische landbouw als dé oplossing. De realiteit bleek een stuk complexer. Zijn eenvoudige maar rake beelden oordelen niet maar zetten je wel aan het denken.
In zijn lezing op zondag vertelt Henk Wildschut hoe deze reportage hém aan het denken zette en zijn beeld van de voedingsindustrie grondig dooreenschudde. In de expo kan je de reportage in alle rust nabekijken.

PROEF POOLSE HAPJES EN VERDACHT TEXTIEL:
Achter sommige projecten hoef je niet te zoeken. Soms dient zich, helemaal vanzelf, een pareltje aan. Deze twee projecten van jonge ontwerpers sprongen in ons blikveld en veroverden al gauw een plaatsje op onze affiche.
Zosia Poplawska is een architecte van Poolse afkomst. De Poolse keukentradities en de warme gezelligheid die erbij hoort liggen haar na aan het hart. Ze sloeg de handen in elkaar met illustratrice Jo Van Laer om een boekje samen te stellen dat via een typisch Pools gerecht, Pierogi, een deur opent naar een boeiende en te weinig gekende (eet)cultuur.

Lotte Van Huyck vertrok voor haar eindproject Textielontwerp aan het Kask van een imaginair uitgangspunt: stel je een wereld voor waarin we geen kennis kunnen opslaan en waarin de dingen om ons heen hun vorm en functie vrij uitwisselen. Benieuwd wat er dan met ons eten gebeurt. Proef, kijk en laat je misleiden door een spel van vermommingen in Don’t Play with your Food.
ONTDEK EXCLUSIEVE OOGSNOEP:
Na dagen internet afschuimen naar boeiende foodprojecten die verder reiken dan bordjeskunst en chocolasculpturen hopen we wel eens luidop dat onze favoriete kunstenaars zich aan eten zouden vergrijpen. Soms komen onze stoutste dromen uit als zo’n kunstenaar vol goesting toehapt. Vol trots serveren we dit jaar enkele op maat gemaakte KRACHTVOER-projecten.
Louis Reith uit Amsterdam verwerkt gevonden beeldmateriaal en grafische vormen tot meesterlijke collages. Geef die man wat decadente seventies-kookboeken in handen, en je krijgt een psychedelische vlag die weelde en wansmaak naadloos aan elkaar rijgt.

Pieterjan Ginckels opereert in zijn laatste kunstprojecten als een soort archivaris van vluchtige hedendaagse trends en technologieën. Hij boog zich eerder over spam, smartphones en airblades en bouwt op KRACHTVOER een ongewone festivaltotem van… macarons! Suiker komt er in Macaroon Fail niet aan te pas; wel een berg hout, veel lijm en lak in ongezonde doch modieuze kleurtjes.

Studio Fluit vatte een aantal symbolen van culinaire decadentie in vrolijke lijnen en kleuren op grote houten platen. Wij zorgen voor een backdrop en een hashtag, jij doet de rest. Fotografeer je vrienden met een reuzeworst of decadente ijscoupe in Fotostudio Overvloed en Instagram er op los!
Wide Vercnocke, Charlotte Dumortier, Frederik Van Den Stock & Jangojim zijn onze razendsnelle festivalreporters. Ze laten geen moment van het festival aan hun blikveld ontsnappen. Voor je het weet duik je op in de analoge festivalblog die langzaam maar zeker zal uitzwermen over de muren van de inkomhal.
o
De expo is vrij toegankelijk met een dagpas op zaterdag van 14:00 tot 20:00 & op zondag van 12:00 tot 20:00.